Een duurzaam verzendproces voor Dille & Kamille

Zeg je duurzaamheid, dan zeg je Dille & Kamille. Al sinds 1974 doet de Nederlandse winkelketen het nét even anders: geen plastic tassen maar canvas, geen wegwerpproducten maar duurzame materialen. Die filosofie trekt het bedrijf door in alles wat ze doen, ook in hun verzendproces. 

"Ons concept gaat niet alleen om de spullen die we verkopen, maar om de hele ervaring", vertelt e-commerce manager Maykel Willemsen. In 2017 was Dille & Kamille een van de eerste retailers die startte met fietsbezorgingen.  

Inmiddels heeft het bedrijf, met behulp van ons Shipping Intelligence Platform, grote stappen gezet in het verder verduurzamen van hun verzendproces. Van slimme routeberekeningen tot dynamische bezorgopties: samen maken we duurzaam verzenden de standaard. Hoe dat precies werkt? Maykel vertelt er alles over. 

Een duurzaam verzendproces voor Dille & Kamille

Zeg je duurzaamheid, dan zeg je Dille & Kamille. Al sinds 1974 doet de Nederlandse winkelketen het nét even anders: geen plastic tassen maar canvas, geen wegwerpproducten maar duurzame materialen. Die filosofie trekt het bedrijf door in alles wat ze doen, ook in hun verzendproces. 

"Ons concept gaat niet alleen om de spullen die we verkopen, maar om de hele ervaring", vertelt e-commerce manager Maykel Willemsen. In 2017 was Dille & Kamille een van de eerste retailers die startte met fietsbezorgingen.  

Inmiddels heeft het bedrijf, met behulp van ons Shipping Intelligence Platform, grote stappen gezet in het verder verduurzamen van hun verzendproces. Van slimme routeberekeningen tot dynamische bezorgopties: samen maken we duurzaam verzenden de standaard. Hoe dat precies werkt? Maykel vertelt er alles over. 

Een duurzaam verzendproces voor Dille & Kamille

Zeg je duurzaamheid, dan zeg je Dille & Kamille. Al sinds 1974 doet de Nederlandse winkelketen het nét even anders: geen plastic tassen maar canvas, geen wegwerpproducten maar duurzame materialen. Die filosofie trekt het bedrijf door in alles wat ze doen, ook in hun verzendproces. 

"Ons concept gaat niet alleen om de spullen die we verkopen, maar om de hele ervaring", vertelt e-commerce manager Maykel Willemsen. In 2017 was Dille & Kamille een van de eerste retailers die startte met fietsbezorgingen.  

Inmiddels heeft het bedrijf, met behulp van ons Shipping Intelligence Platform, grote stappen gezet in het verder verduurzamen van hun verzendproces. Van slimme routeberekeningen tot dynamische bezorgopties: samen maken we duurzaam verzenden de standaard. Hoe dat precies werkt? Maykel vertelt er alles over. 

Van crisis naar kans

Tijdens de COVID-periode zag Dille & Kamille hun online bestellingen flink stijgen. Dit zorgde voor een nieuwe uitdaging: hoe kun je meer online orders verwerken zonder je duurzame waarden los te laten? 

"We bedachten toen samen met Bringly een slimme oplossing", zegt Maykel. "Door onze winkels ook als verzendlocatie te gebruiken, konden we bestellingen vanuit de dichtstbijzijnde winkel per fiets laten bezorgen. Is dat niet mogelijk? Dan verzenden we vanuit ons magazijn, waarbij we de last mile altijd zo duurzaam mogelijk invullen met een fiets, elektrisch voertuig of bus op groene brandstof." 

Van crisis naar kans

Tijdens de COVID-periode zag Dille & Kamille hun online bestellingen flink stijgen. Dit zorgde voor een nieuwe uitdaging: hoe kun je meer online orders verwerken zonder je duurzame waarden los te laten? 

"We bedachten toen samen met Bringly een slimme oplossing", zegt Maykel. "Door onze winkels ook als verzendlocatie te gebruiken, konden we bestellingen vanuit de dichtstbijzijnde winkel per fiets laten bezorgen. Is dat niet mogelijk? Dan verzenden we vanuit ons magazijn, waarbij we de last mile altijd zo duurzaam mogelijk invullen met een fiets, elektrisch voertuig of bus op groene brandstof." 

Van crisis naar kans

Tijdens de COVID-periode zag Dille & Kamille hun online bestellingen flink stijgen. Dit zorgde voor een nieuwe uitdaging: hoe kun je meer online orders verwerken zonder je duurzame waarden los te laten? 

"We bedachten toen samen met Bringly een slimme oplossing", zegt Maykel. "Door onze winkels ook als verzendlocatie te gebruiken, konden we bestellingen vanuit de dichtstbijzijnde winkel per fiets laten bezorgen. Is dat niet mogelijk? Dan verzenden we vanuit ons magazijn, waarbij we de last mile altijd zo duurzaam mogelijk invullen met een fiets, elektrisch voertuig of bus op groene brandstof." 

Van experiment naar succes

In de jaren daarna verfijnde Dille & Kamille het systeem verder. Ze introduceerden een duurzame verzendoptie binnen drie werkdagen, die twee euro voordeliger was dan next day delivery. Hiermee hoopten ze hun klanten te stimuleren om een duurzame keuze te maken. 

"We maken bewuste keuzes, ook als die niet direct het meeste geld opleveren", legt Maykel uit. "We zijn een commercieel bedrijf, maar ons gedachtegoed is minstens zo belangrijk. We willen mensen stimuleren om bewust na te denken over hun aankopen en verzending. Niet dwingen, maar inspireren en informeren." 

In 2024 nam Dille & Kamille daarom een nog radicaler besluit: gratis verzenden bij besteding vanaf € 39,- werd helemaal afgeschaft. Het gevolg hiervan is dat er een significante verschuiving plaatsvond. Waar in 2023 57,3% van de klanten koos voor 'verzending binnen drie dagen', steeg dit in 2024 naar 70,4%. Tegelijkertijd halveerde het aantal next day deliveries bijna - een duidelijk signaal dat klanten, mits goed geïnformeerd, bewust kiezen voor duurzamere opties. 

Van experiment naar succes

In de jaren daarna verfijnde Dille & Kamille het systeem verder. Ze introduceerden een duurzame verzendoptie binnen drie werkdagen, die twee euro voordeliger was dan next day delivery. Hiermee hoopten ze hun klanten te stimuleren om een duurzame keuze te maken. 

"We maken bewuste keuzes, ook als die niet direct het meeste geld opleveren", legt Maykel uit. "We zijn een commercieel bedrijf, maar ons gedachtegoed is minstens zo belangrijk. We willen mensen stimuleren om bewust na te denken over hun aankopen en verzending. Niet dwingen, maar inspireren en informeren." 

In 2024 nam Dille & Kamille daarom een nog radicaler besluit: gratis verzenden bij besteding vanaf € 39,- werd helemaal afgeschaft. Het gevolg hiervan is dat er een significante verschuiving plaatsvond. Waar in 2023 57,3% van de klanten koos voor 'verzending binnen drie dagen', steeg dit in 2024 naar 70,4%. Tegelijkertijd halveerde het aantal next day deliveries bijna - een duidelijk signaal dat klanten, mits goed geïnformeerd, bewust kiezen voor duurzamere opties. 

Van experiment naar succes

In de jaren daarna verfijnde Dille & Kamille het systeem verder. Ze introduceerden een duurzame verzendoptie binnen drie werkdagen, die twee euro voordeliger was dan next day delivery. Hiermee hoopten ze hun klanten te stimuleren om een duurzame keuze te maken. 

"We maken bewuste keuzes, ook als die niet direct het meeste geld opleveren", legt Maykel uit. "We zijn een commercieel bedrijf, maar ons gedachtegoed is minstens zo belangrijk. We willen mensen stimuleren om bewust na te denken over hun aankopen en verzending. Niet dwingen, maar inspireren en informeren." 

In 2024 nam Dille & Kamille daarom een nog radicaler besluit: gratis verzenden bij besteding vanaf € 39,- werd helemaal afgeschaft. Het gevolg hiervan is dat er een significante verschuiving plaatsvond. Waar in 2023 57,3% van de klanten koos voor 'verzending binnen drie dagen', steeg dit in 2024 naar 70,4%. Tegelijkertijd halveerde het aantal next day deliveries bijna - een duidelijk signaal dat klanten, mits goed geïnformeerd, bewust kiezen voor duurzamere opties. 

Bringly’s Dynamic Capabilities Call

Maar dat is nog niet alles! In 2024 implementeerden we bij Dille & Kamille ook onze Dynamic Capabilities Call. Deze technologie bepaalt real-time welke vervoersoptie op dat moment het meest duurzaam en efficiënt is.  

Het systeem kijkt naar beschikbare vervoersmiddelen en verschillende verzendlocaties om vervolgens de meest optimale route te kiezen. Klanten zien direct in de check-out welke verzendmethode de minste impact heeft op het milieu. 

De Dynamic Capabilities Call werkt hiervoor in drie stappen:  

  • Eerst kijkt het systeem of een bestelling per fiets vanuit een lokale winkel bezorgd kan worden.  

  • Als dat niet kan, onderzoekt het systeem of de bestelling vanuit het magazijn kan worden verzonden, waarbij de laatste kilometers alsnog per fiets worden afgelegd.  

  • Is ook dat niet mogelijk? Dan kiest het systeem voor bezorging via DHL, met voorkeur voor fietskoeriers of elektrische voertuigen.  

De impact hiervan is indrukwekkend: het aantal fietsleveringen steeg met 124% ten opzichte van 2023. Voor leveringen die niet per fiets of elektrisch voertuig kunnen, zorgt het DHL GoGreen-programma voor CO₂-compensatie. Deze compensatie steeg in 2024 met maar liefst 91%. 

Bringly’s Dynamic Capabilities Call

Maar dat is nog niet alles! In 2024 implementeerden we bij Dille & Kamille ook onze Dynamic Capabilities Call. Deze technologie bepaalt real-time welke vervoersoptie op dat moment het meest duurzaam en efficiënt is.  

Het systeem kijkt naar beschikbare vervoersmiddelen en verschillende verzendlocaties om vervolgens de meest optimale route te kiezen. Klanten zien direct in de check-out welke verzendmethode de minste impact heeft op het milieu. 

De Dynamic Capabilities Call werkt hiervoor in drie stappen:  

  • Eerst kijkt het systeem of een bestelling per fiets vanuit een lokale winkel bezorgd kan worden.  

  • Als dat niet kan, onderzoekt het systeem of de bestelling vanuit het magazijn kan worden verzonden, waarbij de laatste kilometers alsnog per fiets worden afgelegd.  

  • Is ook dat niet mogelijk? Dan kiest het systeem voor bezorging via DHL, met voorkeur voor fietskoeriers of elektrische voertuigen.  

De impact hiervan is indrukwekkend: het aantal fietsleveringen steeg met 124% ten opzichte van 2023. Voor leveringen die niet per fiets of elektrisch voertuig kunnen, zorgt het DHL GoGreen-programma voor CO₂-compensatie. Deze compensatie steeg in 2024 met maar liefst 91%. 

Bringly’s Dynamic Capabilities Call

Maar dat is nog niet alles! In 2024 implementeerden we bij Dille & Kamille ook onze Dynamic Capabilities Call. Deze technologie bepaalt real-time welke vervoersoptie op dat moment het meest duurzaam en efficiënt is.  

Het systeem kijkt naar beschikbare vervoersmiddelen en verschillende verzendlocaties om vervolgens de meest optimale route te kiezen. Klanten zien direct in de check-out welke verzendmethode de minste impact heeft op het milieu. 

De Dynamic Capabilities Call werkt hiervoor in drie stappen:  

  • Eerst kijkt het systeem of een bestelling per fiets vanuit een lokale winkel bezorgd kan worden.  

  • Als dat niet kan, onderzoekt het systeem of de bestelling vanuit het magazijn kan worden verzonden, waarbij de laatste kilometers alsnog per fiets worden afgelegd.  

  • Is ook dat niet mogelijk? Dan kiest het systeem voor bezorging via DHL, met voorkeur voor fietskoeriers of elektrische voertuigen.  

De impact hiervan is indrukwekkend: het aantal fietsleveringen steeg met 124% ten opzichte van 2023. Voor leveringen die niet per fiets of elektrisch voertuig kunnen, zorgt het DHL GoGreen-programma voor CO₂-compensatie. Deze compensatie steeg in 2024 met maar liefst 91%. 

Discover how Dille & Kamille improved delivery sustainability and customer experience by partnering with Bringly, utilizing a multi-carrier network for efficient, eco-friendly deliveries across Europe.

"This collaboration between Dille & Kamille and Bringly demonstrates how business partners and members of Thuiswinkel.org can join forces to achieve sustainable ambitions. As an interest association for the e-commerce sector, we wholeheartedly support such initiatives and are proud of the steps that Dille & Kamille and Bringly are taking together towards sustainable e-commerce. We look forward to more of these inspiring collaborations."

Marlene ten Ham, General Director of Thuiswinkel.org

"This collaboration between Dille & Kamille and Bringly demonstrates how business partners and members of Thuiswinkel.org can join forces to achieve sustainable ambitions. As an interest association for the e-commerce sector, we wholeheartedly support such initiatives and are proud of the steps that Dille & Kamille and Bringly are taking together towards sustainable e-commerce. We look forward to more of these inspiring collaborations."

Marlene ten Ham, General Director of Thuiswinkel.org

"This collaboration between Dille & Kamille and Bringly demonstrates how business partners and members of Thuiswinkel.org can join forces to achieve sustainable ambitions. As an interest association for the e-commerce sector, we wholeheartedly support such initiatives and are proud of the steps that Dille & Kamille and Bringly are taking together towards sustainable e-commerce. We look forward to more of these inspiring collaborations."

Marlene ten Ham, General Director of Thuiswinkel.org

Challenges

Talk nerdy to me

How does it work technically in our platform? Dille & Kamille is connected to our platform in three ways:

  • From the checkout with our dynamic capabilities call

  • From the Order Management System (OMS)

  • From their Warehouse Management System (WMS) 

 There is real-time communication for each order via our capabilities call. This determines, based on different parameters (size, weight, customer address, various stock locations), which shipping options best suit Dille & Kamille and this specific customer.  

Above hangs our Shipping Intelligence Engine that gathers, analyzes, and benchmarks millions of data points. Both from Dille & Kamille and other connected web shops. In this way, the "engine" becomes smarter and more dynamic. 

No more free shipping 

In April, Dille & Kamille made a radical decision. Free shipping on orders over € 39,- was abolished. As a result, there was a shift whereby more than 75% of customers now choose ‘Shipping within three days’, instead of ‘Immediate shipping’.   

Challenges

Talk nerdy to me

How does it work technically in our platform? Dille & Kamille is connected to our platform in three ways:

  • From the checkout with our dynamic capabilities call

  • From the Order Management System (OMS)

  • From their Warehouse Management System (WMS) 

 There is real-time communication for each order via our capabilities call. This determines, based on different parameters (size, weight, customer address, various stock locations), which shipping options best suit Dille & Kamille and this specific customer.  

Above hangs our Shipping Intelligence Engine that gathers, analyzes, and benchmarks millions of data points. Both from Dille & Kamille and other connected web shops. In this way, the "engine" becomes smarter and more dynamic. 

No more free shipping 

In April, Dille & Kamille made a radical decision. Free shipping on orders over € 39,- was abolished. As a result, there was a shift whereby more than 75% of customers now choose ‘Shipping within three days’, instead of ‘Immediate shipping’.   

Challenges

Talk nerdy to me

How does it work technically in our platform? Dille & Kamille is connected to our platform in three ways:

  • From the checkout with our dynamic capabilities call

  • From the Order Management System (OMS)

  • From their Warehouse Management System (WMS) 

 There is real-time communication for each order via our capabilities call. This determines, based on different parameters (size, weight, customer address, various stock locations), which shipping options best suit Dille & Kamille and this specific customer.  

Above hangs our Shipping Intelligence Engine that gathers, analyzes, and benchmarks millions of data points. Both from Dille & Kamille and other connected web shops. In this way, the "engine" becomes smarter and more dynamic. 

No more free shipping 

In April, Dille & Kamille made a radical decision. Free shipping on orders over € 39,- was abolished. As a result, there was a shift whereby more than 75% of customers now choose ‘Shipping within three days’, instead of ‘Immediate shipping’.   

Duurzame impact voor de hele sector

Deze oplossing helpt ook andere retailers hun logistiek te verduurzamen. "De technologie is zo ontwikkeld dat iedereen er gebruik van kan maken, of je nu een kleine of grote webshop hebt,” vertelt Maykel.  “Door eenvoudig en tijdloos te denken, vinden we oplossingen die waardevol zijn voor mens en natuur. We hopen dat onze aanpak anderen inspireert om net zoveel werk te maken van een schonere, bewustere toekomst." 

Duurzame impact voor de hele sector

Deze oplossing helpt ook andere retailers hun logistiek te verduurzamen. "De technologie is zo ontwikkeld dat iedereen er gebruik van kan maken, of je nu een kleine of grote webshop hebt,” vertelt Maykel.  “Door eenvoudig en tijdloos te denken, vinden we oplossingen die waardevol zijn voor mens en natuur. We hopen dat onze aanpak anderen inspireert om net zoveel werk te maken van een schonere, bewustere toekomst." 

Duurzame impact voor de hele sector

Deze oplossing helpt ook andere retailers hun logistiek te verduurzamen. "De technologie is zo ontwikkeld dat iedereen er gebruik van kan maken, of je nu een kleine of grote webshop hebt,” vertelt Maykel.  “Door eenvoudig en tijdloos te denken, vinden we oplossingen die waardevol zijn voor mens en natuur. We hopen dat onze aanpak anderen inspireert om net zoveel werk te maken van een schonere, bewustere toekomst." 

Results

Do you want to organize your first, middle, and last mile as sustainably as possible based on hundreds of data points, using our Shipping Intelligence Platform? Then take a look here in our interactive demo to see what our software can do for you or book here a personal demo. 

Results

Do you want to organize your first, middle, and last mile as sustainably as possible based on hundreds of data points, using our Shipping Intelligence Platform? Then take a look here in our interactive demo to see what our software can do for you or book here a personal demo. 

Results

Do you want to organize your first, middle, and last mile as sustainably as possible based on hundreds of data points, using our Shipping Intelligence Platform? Then take a look here in our interactive demo to see what our software can do for you or book here a personal demo. 

Learn more about the innovative delivery solutions for our customers

Learn more about the innovative delivery solutions for our customers

Learn more about the innovative delivery solutions for our customers

Discover how diverse companies have achieved their sustainability goals and improved customer satisfaction by collaborating with Bringly. Read our inspiring customer stories and see how our innovative delivery solutions make a difference.

Request a demo

Request a demo

Contact

Do you want to know how we integrate our Shipping Intelligence Platform into your e-commerce platform or are you just curious about what benefits your webshop can gain from it? Or do you think it would be fun to work at Bringly? 

Leave your details here and we will contact you as soon as possible! 

Please note! Do you have questions about the delivery of your package? Then contact the courier responsible for the delivery directly. 

Contact

Do you want to know how we integrate our Shipping Intelligence Platform into your e-commerce platform or are you just curious about what benefits your webshop can gain from it? Or do you think it would be fun to work at Bringly? 

Leave your details here and we will contact you as soon as possible! 

Please note! Do you have questions about the delivery of your package? Then contact the courier responsible for the delivery directly. 

Contact

Do you want to know how we integrate our Shipping Intelligence Platform into your e-commerce platform or are you just curious about what benefits your webshop can gain from it? Or do you think it would be fun to work at Bringly? 

Leave your details here and we will contact you as soon as possible! 

Please note! Do you have questions about the delivery of your package? Then contact the courier responsible for the delivery directly.